“De pauze is meer dan wachten op de volgende les. De speelplaats is een boeiende plek waar leerlingen sporten, spelen en onbewust leren”, vinden Katrijn Gijsel, medewerker project ‘Pimp
je speelplaats’, en Dirk De Cock, van Kruispunt Migratie-Integratie. “Leerlingen voelen zich beter en je speelplaats groener maken hoeft niet eens veel te kosten.” Hoe maak je je speelplaats
aantrekkelijker? Zes tips.
-
Groen ≠ decoratie
Een beukenhaag en een piekfijn grasveld waar geen leerling mag aankomen, dat is geen groene speelplaats. Groen is niet om naar te kijken, maar om in te duiken. Dankzij talloze planten- en
diersoorten ervaren je leerlingen elke dag hoe de natuur werkt.
-
Creëer een aantrekkelijke ontmoetingsplaats
Leerlingen verstoppen zich graag in de gangen, aan de lockers. Een gevarieerde speelplaats lokt leerlingen naar buiten. Ze blijven niet plakken aan de kant maar verspreiden zich over het
plein en gaan gemakkelijker babbelen met andere leerlingen en leraren.
-
Varieer in je aanbod
Tijdens de pauze wil de ene leerling sporten. De andere wil toneel spelen, lezen of knutselen. Of keuvelen met vrienden. Organiseer middagactiviteiten, open lokalen om te ontspannen en laat
leerlingen zelf voorstellen doen. Maar overdrijf niet: overdaad schaadt.
-
Betrek leerlingen, ouders, jeugdverenigingen
Laat je handige leerlingen de speelplaats opnieuw betegelen, banken schilderen of de zandbak aanvullen. Vraag ouders om bomen te planten en wilgenhutten te bouwen. Verwelkom lokale
jeugdverenigingen in de vakantie op je speelplaats.
-
Maak van je speelplaats een leerplaats
De oppervlakte van het plein berekenen, de gewoonten van bijen bestuderen, ruzies bijleggen: haal leerlingen en leraren uit hun vertrouwde klasmuren en ze beseffen vaak niet dat ze aan het
leren zijn.
-
Blijf jezelf als school
Een speelplaats weerspiegelt je school. Vinden jullie leerlingenparticipatie belangrijk, herteken de speelplaats dan niet zonder hun inbreng. Werken jullie ervaringsgericht? Creëer meer dan
een strak gemaaid grasveld.
Onderzoek Michiel Van Loo en Marloes Van Putten (2009), ‘Verandering van speelgedrag op een groen schoolplein’